• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Toleranța liberală și modus vivendi. Câteva fragmente din „Cele două fețe ale liberalismului”, de John Gray
Toleranța liberală și modus vivendi. Câteva fragmente din „Cele două fețe ale liberalismului”, de John Gray
Home
Filozofie politică

Toleranța liberală și modus vivendi. Câteva fragmente din „Cele două fețe ale liberalismului”, de John Gray

September 28th, 2020 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Filozofie politică comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

„Statul liberal își are originea în căutarea unui modus vivendi. Regimurile liberale contemporane sunt roadele târzii ale unui proiect al toleranței apărut în Europa în secolul al XVI-lea. Datoria pe care am moștenit-o este de a revizui toleranța liberală astfel încât să poată călăuzi căutarea unui modus vivendi într-o lume mai pluralistă.”

„Toleranța liberală a contribuit imens la bunăstarea umană. (…) Nu putem să ne dispensăm de acest ideal al modernității timpurii, însă el nu ne poate fi o călăuză și în contextul modernității târzii. Idealul de toleranță pe care l-am moștenit se află în centrul a două filozofii incompatibile. Dintr-un anumit punct de vedere, toleranța liberală este idealul unui consens rațional asupra celui mai bun mod de viață. Pe de altă parte, ea reprezintă convingerea că oamenii pot trăi bine în moduri variate. Dacă liberalismul are vreun viitor, acesta se află în renunțarea la a mai căuta un consens rațional asupra celui mai bun mod de viață.”

„Regimurile liberale sunt deseori privite ca soluții la problema modernă a pluralismului. Cu toate acestea, este demn de remarcat cât de omogene erau societățile moderne timpurii din care au evoluat regimurile liberale. Puține societăți ale modernității târzii dovedesc un asemenea consens în valorile și convingerile lor. Nu numai că diferă foarte mult între ele, dar majoritatea presupun o diversitate de moduri de viață, prețuind bunuri și virtuți diferite.”

„În forma în care am moștenit-o, toleranța liberală reprezintă un ideal de consens rațional. În calitate de moștenitori ai acestui proiect, avem nevoie de un ideal bazat nu pe un consens rațional asupra celui mai bun mod de viață, nici pe un dezacord rezonabil asupra acestuia, ci pe adevărul că oamenii vor fi întotdeauna îndreptățiți să trăiască diferit. Modus vivendi este un astfel de ideal. (…) Modus vivendi exprimă convingerea că există multe moduri de viață în care oamenii pot prospera. Printre acestea se află unele a căror valoare nu poate fi comparată. Acolo unde asemenea moduri de viață sunt concurente, niciunul dintre ele nu este cel mai bun. Oamenii aparținând unor moduri diferite de viață nu trebuie să aibă neapărat neînțelegeri. Ei pot fi pur și simplu diferiți.”

„Investigația etică nu produce un singur mod de viață sau o schemă de valori pentru toți, și nici măcar pentru un singur individ. În schimb, demonstrează că oamenii sunt îndreptățiți să trăiască în diferite feluri. Diversele moduri de viață reprezintă aspecte incompatibile ale binelui omenesc. La fel se poate întâmpla, în contexte diferite, și cu o singură viață. Cu toate acestea, nicio viață nu poate reconcilia întru totul valorile rivale pe care le conține binele omenesc.”

„Cu toate acestea, nu toate modurile de viață permit un trai bun. Există bunuri și rele universale. Fără curaj și prudență nicio viață nu poate merge bine. Fără compasiune pentru suferința sau fericirea celorlați nu poate exista artefactul numit dreptate. Formele de organizare cărora le lipsesc aceste virtuți nu îndeplinesc condițiile pentru bunăstarea umană. Asemenea valori sunt general umane. Tocmai pentru că sunt universale pot fi folosite în evaluarea oricărui mod de viață.”

John Gray, Cele două fețe ale liberalismului, trad. Alina Doica, Polirom 2002.

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article După alegeri: despre despărţirea de pesedism şi reforma statului
Previous article Mircea Vulcănescu, „Dimensiunea românească a existenței”: Sufletul oricărui popor nu e decât o arhitectură de ispite
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?
April 11th, 2021

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate
March 3rd, 2021

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare
February 23rd, 2021

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell Cultură

Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell

Mar 31st, 2021
Este renașterea cazuisticii despre cazuistică? Filozofie

Este renașterea cazuisticii despre cazuistică?

Mar 31st, 2021
Pandemie, isterie şi politica prudenţei Opinii

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Mar 31st, 2021
Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020 ALTFEL

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020

Mar 31st, 2021
Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă Artă

Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă

Mar 30th, 2021
Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice Debate

Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice

Mar 30th, 2021
Câteva fragmente din „Narcis și Gură de Aur”, de Herman Hesse Literatură

Câteva fragmente din „Narcis și Gură de Aur”, de Herman Hesse

Mar 29th, 2021
Guvernul încalcă dreptul la proprietate privată al românilor Debate

Guvernul încalcă dreptul la proprietate privată al românilor

Mar 29th, 2021
Silviu Man. Cei patru care au speriat Capernaumul ALTFEL

Silviu Man. Cei patru care au speriat Capernaumul

Mar 29th, 2021
Teodor Baconschi. Vaccin, creștinism, negaționism Opinii

Teodor Baconschi. Vaccin, creștinism, negaționism

Mar 29th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.