• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Tudorel Urian: Testul Demirkaya
Tudorel Urian: Testul Demirkaya
Home
Opinii

Tudorel Urian: Testul Demirkaya

December 7th, 2018 [ Tudorel Urian ] [ Tudorel Urian ] Opinii comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

De câteva zile opinia publică de la noi s-a inflamat pe marginea cazului jurnalistului turc Kamil Demirkaya, a cărui extrădare a fost solicitată de regimul politic de la Ankara. Ceea ce i se impută în mod oficial ziaristui turc, potrivit unui interviu acordat de cel în cauză portalului Hotnews.ro, este simplul fapt că avea un cont activ la o bancă, Asia, deschisă de un presupus simpatizant al lui Fethullah Gülen, în condiții de perfectă legalitate, la inaugurarea ei participând, e drept, în alte timpuri, însuși președintele Erdogan și că este membru al unei aplicații pe internet care reunea simpatizanți ai aceluiași adversar politic al regimului de la Ankara. Cereri similare au făcut autoritățile turce pentru alți presupuși simpatizanți ai lui Güen în mai toate statele occidentale, dar nimeni nu le-a băgat în seamă. Este ca și cum Nicolae Ceaușescu ar fi făcut cereri de extrădare pentru Monica Lovinescu și Virgil Ierunca pentru emisiunile de la „Europa Liberă”. Ridicolul ar fi fost atât de mare încât autoritățile din România comunistă nici măcar nu cred să se fi obosit să le formuleze.

Iată că, totuși, autoritățile din România de azi în care, așa cum îi spunea zilele trecute premierul Viorica Dăncilă președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, există stat de drept, s-a grăbit să-l aresteze pe jurnalistul turc, iar acum se așteaptă verdictul unei instanțe în privința eventualei sale extrădări. Până și marele umanist Tudorel Toader, ministrul justiției, a cărui sensibilitate pentru confortul deținuților este de notorietate publică ridică iritat din umeri, își declină neputincios orice competență în domeniu și așteaptă verdictul Curții de Apel. Ceea ce nu sugerează nimic bun.

Condițiile extrădării din România sunt prevăzute în legea 302/2004, al cărei articol 21 enumeră „motivele obligatorii de refuz al extrădării”. Or, la punctul b) al acestui articol scrie, negru pe alb: „există motive serioase să se creadă că extrădarea este solicitată în scopul urmăririi sau pedepsirii unei persoane pe motive de rasă, religie, sex, naționalitate, limbă, opinii politice sau ideologice ori de apartenență la un anumit grup social”. Or, cum am arătat mai sus, singurele fapte care i se reproșează lui Kamil Demirkaya sunt că și-a deschis un cont la o bancă a unui apropiat al  lui Gülen și că face parte dintr-o rețea de simpatizanți ai acestuia. Ceea ce se înscrie perfect între condițiile înscrise în limitele refuzului obligatoriu al extrădării: „opinii politice sau ideologice ori de apartență la un anumit grup social”. Nu este treaba României dacă în Turcia dreptatea politică se află la Erdogan sau la Gülen și este profund imoral să pui în pericol viața unui om trimițându-l în ghiarele unui regim care a distrus deja sute de mii de destine pe baza unor acuzații incompatibile cu un stat care recunoaște pluralismul politic. Și,  totuși, Kamil Demirkaya a fost arestat și își așteaptă cu emoție și teamă sentința. Aceasta va fi, foarte probabil, testul decisiv al democrației românești în fața Europei. O eventuală decizie, criminală, de extrădare ar demonstra ipocrizia maximă a regimului de la București. Un regim care eliberează pe bandă rulantă tâlhari, violatori și criminali, dezincriminează fapte de corupție și abuz în serviciu, este obsedat de o mare amnistie, ar putea distruge viața unui om pentru o vină care nu are nimic de-a face cu vreo faptă prevăzută în codul penal al vreunei țări din spațiul european. Dacă în țara care va prelua peste trei săptămâni președinția Consiliul Uniunii Europene se poate întâmpla așa ceva, înseamnă că democrația și respectul pentru drepturile omului au murit pe bătrânul continent și că orice este posibil. E drept, relațiile puterii de la București cu regimul de la Ankara ridică multiple semne de întrebare. Știm de relația aproape familială dintre Adrian Năstase și Recep Tayyip Erdogan, despre interminabilele stagii medicale și nu numai ale fostului premier Ponta în Turcia, despre ambiția de construi la București, din fonduri turce, cea mai mare moschee din Europa, ca și despre faptul că primii oaspeți străini primiți de președintele Klaus Iohannis după învestire au fost președintele Erdogan și soția sa.  O asemenea prietenie cu un regim perceput mai degrabă drept dictatorial, cimentată cu o extrădare care pare să poarte toate semenele unui abuz ar fi semnalul cel mai prost pe care l-ar putea da România acum când se pregătește să preia președinția Consiliului UE și, cel puțin teoretic, ar trebui să fie un reper al valorilor și principiilor care guvernează spațiul european. 

  • Tags
  • 21 de motive

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Ciprian Apetrei. La Paris în poartă, oare cine bate?
Previous article Interviu Thierry Wolton: Visul lui Vladimir Putin, un vechi vis sovietic
[ Tudorel Urian ]

[ Tudorel Urian ]

Related Posts

Despre o anume modestie a fericirii
April 10th, 2021

Despre o anume modestie a fericirii

Daniel Uncu. Două constructe smintite
April 5th, 2021

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Pandemie, isterie şi politica prudenţei
March 31st, 2021

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Câteva fragmente din ,,Despre libertatea alegerii”, de Anselm de Canterbury Cultură

Câteva fragmente din ,,Despre libertatea alegerii”, de Anselm de Canterbury

Apr 22nd, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Storge Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Storge

Apr 22nd, 2021
Lampa memoriei – fragmente după John Ruskin Cultură

Lampa memoriei – fragmente după John Ruskin

Apr 21st, 2021
Pandemia Covid între știință și politică Debate

Pandemia Covid între știință și politică

Apr 21st, 2021
Alin Vara. Christus Victor O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  VI. Descendit ad inferos ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor O explorare a sensului morții lui Isus Hristos VI. Descendit ad inferos

Apr 21st, 2021
„De vita beata”, Seneca Cultură

„De vita beata”, Seneca

Apr 20th, 2021
Între reprimare și înfrânare, câteva reflecții asupra moralității sexuale Cultură

Între reprimare și înfrânare, câteva reflecții asupra moralității sexuale

Apr 19th, 2021
George Orwell despre populism, patriotism și cenzură mascată Debate

George Orwell despre populism, patriotism și cenzură mascată

Apr 19th, 2021
Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică” Economie

Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică”

Apr 18th, 2021
André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă” Cultură

André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă”

Apr 18th, 2021
Destinul educației umaniste în Universitatea americană Cultura

Destinul educației umaniste în Universitatea americană

Apr 18th, 2021
Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020 Cultură

Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020

Apr 17th, 2021
Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse Debate

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse

Apr 15th, 2021
Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale Debate

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Apr 15th, 2021
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.