• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Adrian Miroiu. Udrea și Mazăre – dar Dragnea și Vâlcov
Adrian Miroiu. Udrea și Mazăre – dar Dragnea și Vâlcov
Home
Opinii

Adrian Miroiu. Udrea și Mazăre – dar Dragnea și Vâlcov

October 28th, 2018 [ Adrian Miroiu ] [ Adrian Miroiu ] Opinii comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Într-un fel, toate aceste patru personaje au ceva în comun: au primit  condamnări, uneori chiar definitive, pentru fapte de corupție. Toate patru au sfidat legile acestei tari; dar, cum justiția încă funcționează, au fost sancționate, iarasi potrivit legilor. Numai că între cele primele două și celelalte două personaje e o diferență fundamentală.

Udrea și Mazăre s-au plasat totuși sub legi. Le-au încălcat, dar apoi s-a dovedit că, până și lor – ființe care credeau despre ele că vin dintr-o alta lume – li se poate aplica legea. Au incercat atunci să ocolească justiția, au facut tot posibilul să evite o condamnare la închisoare – iar când  nu au mai putut  să își scape pielea au fugit din țară; vrând astfel sa scape de lege. Dar chiar fuga lor înseamnă că, totuși, legea e deasupra lor, e mai puternică și decât Udrea și decât Mazăre.

Nu a fost cam nimic nou în ambele povești. Așa s-a întâmplat și cu alții cărora li s-a părut la un moment dat că sunt deasupra lumii. Până și pentru Adrian Nastase a fost așa. Până și Ion Iliescu sau Petre Roman au fost chemați să dea seamă in fața unui judecator pentru faptele lor (chiar dacă nu există încă sentințe: ceea ce e important e că toți acești oameni au recunoscut, au admis că legile acestei țări sunt legi și pentru ei).

Cu Dragnea și Vâlcov e însă altceva. Ambii sunt condamnați, primul chiar definitiv. Dar ambii dețin – Vâlvov fără măcar să fi fost ales – demnități importante în statul român. Nu s-au retras pentru a aștepta sentința definitivă, așa cum cred că ar fi trebuit să se întample dacă în viața publică ar mai fi existat ceva de felul rușinii sau chiar onoarei (îmi vine să îmi retrag vorba: ce oroare!), în genere dacă spațiul public ar mai fi avut ceva urme de moralitate.

Ce îi diferențiază pe cei doi de Udrea și de Mazăre este că aceștia nu acceptă că legea este deasupra lor. Nu: ei sunt deasupra legii, deasupra regulilor și normelor care funcționează în societate. Voi spune, oarecum pretențios: deasupra instituțiilor sociale – acel ceva care unește toți membrii societății și creează ordinea socială. Ei nu se apără ca tot cetățeanul obișnuit, în tribunal, pentru faptul că au încălcat legea. Dimpotrivă: dacă au încălcat legea, atunci ei vor să schimbe legea încât faptele lor să nu mai poată fi pedepsite. Nu ei trebuie să respecte legea, ci legea trebuie să se muleze după ei. Acesta e sensul luptei de aproape doi ani cu justiția din țară, de la Ordonanța 13 încoace.

Problema gravă nu este aceea că ei vor să se afle deasupra regulilor atunci când e vorba de un interes special al lor, de exemplu că nu vor să ajungă la închisoare. Problema gravă este că ei au ajuns la concluzia că în general regulile sociale – chiar și cele fundamentale – nu mai sunt pentru ei ceva dat, la care să se raporteze atunci când vor să acționeze într-un fel, ci sunt doar un instrument prin care pot să își apere orice interese, manipulându-le așa cum doresc. Zice vreo lege că lucrurile stau într-un anumit fel? – nu conteză, căci dacă eu vreau ca ea să fie altfel , atunci așa va fi.

Sigur, când ești legiuitor asta pare-se să fie datoria ta: să faci legi. Numai că e o pervertire a rolului tău să schimbi legea fiindcă interesele tale meschine – iar nu cele colective – te îndrumă într-o anumită direcție. (E și mai pervers să vrei să schimbi chiar Constituția, punând-o în slujba poftelor tale, aș cum s-a întamplat de curând.)

Așa că morala felului în care cred că e bine să ne raportăm la poziționarea lui Dragnea și Vâlcov e mult mai importantă decât cea legată ce cele două personaje, oricât de înalte ar fi funcțiile lor azi. Este vorba de apărarea unor principii fundamentale (unii le-ar zice meta-constituționale) – acelea care privesc o întrebare veche de mai bine două milenii privind viața publică: cine ne păzește de cei care trebuie să ne păzească? Cu vorba poetului Iuvenal: quis custodiet ipsos custodes?

  • Tags
  • Dragnea
  • Udrea

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Martin S. Martin. Avertismentul unui centenar sinistru
Previous article Tudorel Urian: Planul B al PSD-ALDE
[ Adrian Miroiu ]

[ Adrian Miroiu ]

Related Posts

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze
March 1st, 2021

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români
March 1st, 2021

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă
March 1st, 2021

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero Cultură

Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero

Feb 17th, 2021
De ce literatura contează Cultură

De ce literatura contează

Feb 17th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.