• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Virgil Iordache. Biserica, statul și râmele lui Darwin
Virgil Iordache. Biserica, statul și râmele lui Darwin
Home
Debate

Virgil Iordache. Biserica, statul și râmele lui Darwin

December 1st, 2020 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

În acest text pun la dispoziția publicului larg trei instrumente formale pentru a-și reprezenta relația dintre Biserică și stat: hiperciclul, ciclul adaptativ și panarhia. Ultima carte a lui Charles Darwin (Darwin 1881) se ocupă cu rolul râmelor în funcționarea solului: constată că bunul mers al plantelor ajută râmele să trăiască, iar faptul că rămele se hrănesc în sol și trăiesc bine ajută plantele la rândul lor să trăiască. Avem o primă documentare a ceea ce azi numim hiperciclu, un mecanism prin care sistemele productive se organizează în sisteme mai complexe prin susținere reciprocă (figura 1). Dar cum se schimbă solul cu totul, sau societatea ca întreg, în timp ?

 Exemplu de hiperciclu foarte simplu: plantele furnizează resurse râmelor, râmele furnizează servicii plantelor (după Amor și colab. 2017). Hiperciclul are loc în sistemul sol-plante.

Un instrument euristic pentru a cerceta ce se întâmplă cu tot sistemul în care au loc hipercicluri de felul celui din figura 1 este ciclul adaptativ (figura 2). De-a lungul timpului, mult mai lung decât cel al vieții entităților care formează hiperciluri mai rapide în interior, are loc 1) o creștere a producției de ansamblu prin exploatarea resurselor, apoi 2) o păstrare constantă a producției și o intensificare a serviciilor cu accent pe conservarea resurselor, la un moment dat 3) sistemul intră în colaps și resursele imobilizate în hipercicluri se eliberează și 4) urmează o etapă de reorganizare.

  Cele patru etape ale unui cicul adaptativ (sursa aici)

Panarhia introduce explicit noțiunea de scară de observare (de timp, în spațiu, de mărime a rețelei sociale sau economice, de complexitate a sistemului și număr de variabile observabile în el, etc) astfel: există cicluri adaptative mai rapide și mai localizate, de scări mai mici, și cicluri adaptative mai lente și mai extinse ca scără, și între acestea sunt legături cauzale (figura 3). De exemplu etapele de conservare la scări mari pot iniția pe cele de reorganizarea urmată de creștere și acumulare la scări mai mici, iar etapele de colaps la scări mici, dar având loc în multe astfel de sisteme complexe mai simple, poate inițial etapa de eliberare a resurselor la scări mari, destabilizându-le.

 Noțiunea de panarhie (sursa aici) cu sugerarea unor legături între fazele ciclurilor adaptative de diferită scări.

Noțiunile de hiperciclu, ciclul adaptativ și panarhie sunt formale, nu au un conținut obligatoriu, sunt extrase din observarea multor situații empirice și se pot eventual formaliza matematic. Toate aceste noțiuni se pot aplica pentru interpretarea observațiilor empirice în cele mai variate contexte unde avem de a face cu entități productive naturale, mentale, sociale, economice, culturale, spirituale, mixte.

Relația dintre Biserică și stat în cadrul unei țări sau al unei entități suprastatele poate fi gândită în termenii unui hiperciclu mai complicat decât cel cercetat de Darwin, dar și complementar prin prisma felului cum are loc schimbarea în timp și apar ciclurile adaptative. În funcție de scara de timp a obervațiilor empirice (mai scurtă sau mai îndelungată) poate fi util un anumit instrument formal, sau altul. Dacă observăm că scara de timp a funcționării lumii (“solului” darwinian) în care se află Biserica e mult mai mare empiric, istoric, ca a statului, putem gândi și în termeni de panarhie, în sensul că anumite valori conservate la această scară mare ajută la reinițiera funcționării țărilor cu noi forme ale statelor forme după ce forma veche a colapsat. Dacă statele decid să distrugă Biserica local și construiesc forme noi de cvasi-spiritualitate pe care le controlează (cazul comunist în Coreea de Nord, sau poate al Chinei, sau idealul spiritual corectitudinii politice ), atunci relația e inversă și viabilitatea lumilor spirituale construite va depinde de cum funcționează statul respectiv.

În acest text nu urmărim un adevăr empiric sau altul, acesta depinde de rezultatul cercetărilor efective asupra situațiilor din teren, ci numai să arătăm că modul de gândire poate fi mult mai nuanțat și subtil decât simplele descrierei gramaticale în limbaj comun ne permit. Instrumentele formale reprezentate grafic, vizual, sunt accesibile publicului larg și ne permit exprimarea mult mai fină a unor intuiții sau observații despre sisteme complexe în care trăim.

Nu e exclus ca aceste noțiuni formale să aibă și vreo utilitate teologică (de exemplu, ciclul adaptativ al unui sistem complex cu variabile lumești și spirituale poate fi unic și poate avea în creștinism o fază de organizare – Creația, una de exploatare a resurselor lumești după cădere, una de creștere și conservare după Întrupare, una de elaberare și colaps la a doua venire, și una de reorganizare prin Judecată și de stabilizare în veșnicie; în alte religii pot fi mai multe cicluri cu specificări diferite ale felului cum au loc procesele din structura lor), dar acest tip discuții iese din cadrul acestui text.

Bibliografie

Amor D. R., Montanez R., Duran-Nebreda S., Sole R., 2017, Spatial dynamics of synthetic microbial mutualists and their parasites, PLOS Computational Biology, 13(8): e1005689. https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1005689

Darwin, C. R. 1881. The formation of vegetable mould, through the action of worms. London: John Murray, mai multe 

 

Notă:

 

Text apărut și pe blogul autorului aici https://studentecologie.blogspot.com/2020/11/biserica-statul-si-ramele-lui-darwin.html

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Amintiri despre Onisifor Ghibu
Previous article Ioan T. Morar. Îți mulțumesc, Ioan Morar, pentru 1 Decembrie!
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

Pandemia Covid între știință și politică
April 21st, 2021

Pandemia Covid între știință și politică

Între reprimare și înfrânare, câteva reflecții asupra moralității sexuale
April 19th, 2021

Între reprimare și înfrânare, câteva reflecții asupra moralității sexuale

George Orwell despre populism, patriotism și cenzură mascată
April 19th, 2021

George Orwell despre populism, patriotism și cenzură mascată

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Câteva fragmente din ,,Despre libertatea alegerii”, de Anselm de Canterbury Cultură

Câteva fragmente din ,,Despre libertatea alegerii”, de Anselm de Canterbury

Apr 22nd, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Storge Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Storge

Apr 22nd, 2021
Lampa memoriei – fragmente după John Ruskin Cultură

Lampa memoriei – fragmente după John Ruskin

Apr 21st, 2021
Pandemia Covid între știință și politică Debate

Pandemia Covid între știință și politică

Apr 21st, 2021
Alin Vara. Christus Victor O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  VI. Descendit ad inferos ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor O explorare a sensului morții lui Isus Hristos VI. Descendit ad inferos

Apr 21st, 2021
„De vita beata”, Seneca Cultură

„De vita beata”, Seneca

Apr 20th, 2021
Între reprimare și înfrânare, câteva reflecții asupra moralității sexuale Cultură

Între reprimare și înfrânare, câteva reflecții asupra moralității sexuale

Apr 19th, 2021
George Orwell despre populism, patriotism și cenzură mascată Debate

George Orwell despre populism, patriotism și cenzură mascată

Apr 19th, 2021
Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică” Economie

Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică”

Apr 18th, 2021
André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă” Cultură

André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă”

Apr 18th, 2021
Destinul educației umaniste în Universitatea americană Cultura

Destinul educației umaniste în Universitatea americană

Apr 18th, 2021
Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020 Cultură

Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020

Apr 17th, 2021
Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse Debate

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse

Apr 15th, 2021
Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale Debate

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Apr 15th, 2021
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.