• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Virgil Iordache. Libertatea în condițiile profilării on-line
Virgil Iordache. Libertatea în condițiile profilării on-line
Home
Debate

Virgil Iordache. Libertatea în condițiile profilării on-line

October 9th, 2020 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Tehnologia internet se află în faza în înghițitorilor de săbii, oamenii se uită cum se uitau cândva la circ, le place și, esențial pentru toată industria, plătesc. Consecințele sunt la nivel personal, grupal, național și internațional.. Această fază va fi depășită odată cu transparentizarea și înțelegerea la nivel de mase a mecanismelor de funcționare a internetului, iar transparentizarea va fi mai ieftină decât e acum în urma funcționării unei piețe fără oligopol în domeniu.

În etapa actuală a circului și naivității la nivel personal potențialul de dezvoltare scade printr-o conexiune inversă negativă de menținere și întărire a preferințelor. La nivel grupal diversitatea ofertei de produse și servicii scade și ea, fiind orientată spre tendințele statistice ale grupului. La nivel național democrația reală scade, controlul politic autocratic fiind facilitat de metode de influențare a comportamentelor maselor mai bine calibrate. La nivel internațional polarizările cresc prin asimetria distribuirii tehnologiilor relevante și contrareacțiile agresive.

Nu internetul ca atare crează aceste dificultăți, ci situația de monopol sau oligopol pe piața produselor care ajută la obținerea informațiilor. În spațiul nostru civilizațional situația convine agenților economici majori și statelor. Prin urmare principalul nivel de acțiune este cel individual.

O primă abilitate necesară este atenția pentru a folosi strictul necesar. Pe internet nu e cazul să fim curioși sau să ne cultivăm preferințele neesențiale, și cu atât mai puțin slăbiciunile (ele sunt cele prin care ni se poate vinde cel mai ușor ceva). Pe baza consumului de informație în timp se stabilește un profil de client mai premium sau mai low-cost. E de preferat folosirea mai multor terminale pentru diferite activități, așa cum folosim pantofi de sport la altceva decât pe cei eleganți. Se poate intra pe net după ce știi ce vrei, nu ca să afli ce vrei.

O altă abilitate este să ne exprimăm rezervat. Exprimarea repetată și emoțională a opiniilor sub influența diferitelor amorse generate automat pe paginile unde mergem de obicei să ne informăm oferă datele necesare pentru vinderea mărfii, inclusiv a celei politice, sau pentru crearea unor dosare de cadre cu mijloacele tehnologiei actuale. Simpla bună educație este suficientă pentru a ne exprima rezervat și a crește exponențial costurile de control asupra persoanelor. La costuri cât mai mari și spațiul de libertate e mai mare.

A treia abilitate necesară, când acționăm civic și politic, este cea de a folosi tendințele statistice de căutare la nivel de mase numai la distribuirea conținutului, nu și la conceperea acestuia. Atâta vreme cât roboții care stabilisc tendințele nu au capacitatea unei analize semantice a ideilor transmise, acest lucru e posibil. O minimă cunoaștere a modului de împachetare a informației în secolul XXI și în marketing on-line este absolut necesară. E ca și cum ai ști de ce te speli pe mâini.

Nu e nici o problemă să fim un consumator premium sau popular, dacă alegem asta și când alegem asta. Dacă nu mai vrem să fim într-un anumit fel e însă important să avem cât mai mult spațiu de mișcare pentru schimbare eficientă. E treaba fiecăruia ce vrea și cum vrea să fie. 

Internetul poate fi utilizat cu discernământ, fără ca cineva să-și piardă libertate, iar evoluția sa istorică va fi în acest sens, cum a fost cu orice altă tehnologie. Transparentizarea la scară de mase depinde de un nivel minim de instruire directă explicită, care se poate face și la nivel de liceu. Cine n-o are e lipsit de capital de cunoaștere și pentru asta pierde ceva în termeni de grade de libertate. E alegerea sa personală de a nu investi în cunoaștere.

Mai poate ajuta și de gândire critică, altele de acest fel, însă achiziționarea acesteia numai pentru a fi liber pe internet e prea scumpă. Filosofia și instituțiile gândirii nu vor avea nici un profit din nevoia de educare cu privire la internet, sunt mult prea scumpe, la fel cum au fost în toată istoria omenirii.

Dar cea mai importantă este existența competiției reale între furnizorii de servicii, a unor piețe funcționale. Nimeni nu are de ce să se aștepte la bunele intenții ale cuiva, puterea trebuie să fie distribuită. În acest moment nu există piață cu competiție în domeniu. UE încearcă ceva în mod civilizat, dar, mulțumesc, nu voi căuta pe motoarele rusești care vor fi oferite de Android. Alții încearcă mai distructiv, de unde situația în care ne aflăm la scară globală.

E suficientă acțiunea personală. Se propagă de jos în sus și le schimbă în timp pe toate celelalte, unde acționează tot persoane, dar cu mai multă putere. Instituțiile nu există decât prin persoane. Câtă vreme nu există o presiune de schimbare la scara socială necesară înseamnă că persoanelor le convine starea în care se află. 

La vârful instituțiilor am fi naivi să credem că poate ajunge acum cineva care să vrea să schimbe tendințele, indiferent ce declară.. Ele se vor schimba prin evoluția culturală, ca în toată istoria omenirii.

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Audiţie la „Simfonia Lumii Noi”, de Antonín Dvořák
Previous article Filozofie. Germany vs Greece International Philosophy FINAL
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse
April 15th, 2021

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale
April 15th, 2021

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă
April 13th, 2021

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020 Cultură

Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020

Apr 17th, 2021
Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse Debate

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse

Apr 15th, 2021
Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale Debate

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Apr 15th, 2021
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell Cultură

Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell

Mar 31st, 2021
Este renașterea cazuisticii despre cazuistică? Filozofie

Este renașterea cazuisticii despre cazuistică?

Mar 31st, 2021
Pandemie, isterie şi politica prudenţei Opinii

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Mar 31st, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.